جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت، به منظور حفاظت از محیط زیست و سلامت عمومی، با تصویب ضوابط و روش‌های مدیریت پسماندهای پزشکی، همه مراکز تولید کننده پسماندهای پزشکی را موظف کرد پسماندهای عادی و پسماندهای پزشکی ویژه خود را در مبدأ، جمع‌آوری، تفکیک و بسته بندی کنند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، کمیسیون امور زیربنائی، صنعت و محیط زیست در جلسه مورخ 86/12/29خود بنا به پیشنهاد سازمان حمایت از محیط زیست، ضوابط و روش‌های مدیریت اجرائی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته را تصویب کرد.

هدف از این مصوبه، حفظ سلامت عمومی و محیط زیست در تقابل اثرات نامطلوب پسماندهای پزشکی، اطمینان از مدیریت اجرائی مناسب و ضابطه‌مند این پسماندها و ایجاد رویه‌ای مناسب برای تولید، حمل، نگهداری، تصفیه، امحاء و دفع پسماندهای پزشکی است.

بر اساس این مصوبه، اجرای ضوابط و روش‌های مصوب برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی که پسماندهای پزشکی را در هر شکلی تولید، تفکیک، جداسازی، جمع‌آوری، دریافت، ذخیره، حمل، تصفیه، دفع و یا مدیریت می‌کند، الزامی است.

همچنین همه مراکز تولید کننده پسماندهای پزشکی (اعم از بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت، آزمایشگاه‌ها، مراکز تزریق، رادیولوژی‌ها، دندانپزشکی‌ها، فیزیوتراپی‌ها، مطب‌ها و سایر مراکز تولید پسماند پزشکی) موظفند در مبدأ تولید، پسماندهای عادی و پسماندهای پزشکی ویژه خود را جمع‌آوری، تفکیک و بسته بندی کنند.

طبق این مصوبه، هیچ کیسه محتوی پسماند نباید بدون داشتن برچسب و تعیین نوع محتوای کیسه از محل تولید خارج شود و مسئولان حمل و نقل پسماند موظفند از تحویل گرفتن پسماندهای فاقد برچسب خودداری کنند.

بر این اساس، هر واحد باید برنامه عملیاتی مدیریت پسماند پزشکی ویژه خود را تهیه کند و در صورت مراجعه نمایندگان سازمان یا وزارت بهداشت ارائه دهد.

همچنین پسماندهای پزشکی باید به دور از تأثیر عوامل جوی نگهداری شوند و وضع کلی بسته‌بندی یا ظرف آنها باید در برابر شرایط نامساعد آب و هوائی مقاوم باشد.

هر تولید کننده پسماند پزشکی ویژه نیز موظف است یکی یا تلفیقی از روش‌های بی‌خطرسازی، تصفیه و امحا را انتخاب کند و پس از تأیید وزارت بهداشت به اجرا گذارد.

مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز موظف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌های اجرائی حسب مورد، استانداردهای ماده (3) قانون و ماده (16) آئین نامه اجرائی قانون مدیریت پسماندها مربوط به پسماندهای پزشکی را در مدت سه ماه تهیه کند.

کد خبر 50628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز